måndag, december 10, 2007

I dag ...

... har jag inhandlat en stycke (ekologisk) julskinka och en stor burk engelsk senap. Hummern och tomataladåben på nobelmiddagen kan slänga sig i väggen!
Märkligt nog hittade jag ekologisk skinka på Vivo i Hornstull, vilket annars är Stockholms i särklass sämsta butik vad gäller krav- och rättvisemärkta varor. Bland frukt och grönt kan man hitta en liten kravmärkt citron eller några bruna ekobananer om man har tur, och ekologiskt kaffe och mjök har de, men sedan är det stopp. Inget ekologiskt te, eller ost eller grönsaker. Jag brukar försöka fråga personalen om det när jag är där (för en gång hörde jag en solskenshistoria om konsumentmakt och om en affär som slutade att sälja läsk i plastflaskor - det var på den tiden när plstflaskor inte gick att panta - för att tillräckligt många människor såg till att alltid fråga om glasflaskor när de var där), men eftersom jag alltid frågar samma personer så himlar de nu bra med ögonen när jag kommer och tittar på varandra med "ånej, inte hon igen" i blicken. Nåväl, det kan bli min grej. Ekotjattjejen.

Och allt detta är egentligen bara för att jag känner att jag måste döva mitt dåliga samvete för att jag flyger så mycket ...