tisdag, december 04, 2007

Bara bröst!

Äntligen så har diskussionen kommit igång om det ojämställda i att män har rätt att gå och visa upp sina bröst hur mycket de vill medan en kvinna kan gripas för förargelseväckande beteende om hon gör samma sak.
Jag kommer så väl ihåg när jag någon gång i elva- tolvårsåldern insåg att det inte längre var okej för mig att bada topless eller att slänga av mig tröjan precis som killarna gjorde när vi spelade innebandy. Helt plötsligt fanns det en sak på min kropp som jag borde dölja enbart för att jag var, eller i alla fall var på väg att bli, kvinna - allt för anständighetens skull.

Om man nu, som JämO, tycker att det inte är diskriminering att kasta ut två kvinnor som badar topless på ett badhus eftersom det är ett allmänt känt faktum att kvinnokroppen är objektifierad på ett helt annat sätt än manskroppen, då kan vi väl lika väl tvinga kvinnor att ha på sig fotsida dräkter när de badar, eftersom ben och rumpa också är en del av den objektifierade kvinnokroppen. Och dessutom bör dräkten sitta löst, eftersom det knappast kan ses som anständigt med alla dessa runda former som är ack så mycket mer oanständiga än männens mer kantiga. ...

Änständighet är, och bör vara, vad vi bestämmer att den ska vara.Ändra lagen, gör den jämställd, låt kvinnor vissa brösten om de vill.Det kommer med all säkerhet att minska objektifieringen av kvinnokroppen snarare än att öka den. Ja till rätten att visa sina bröst - både för män och kvinnor.