söndag, november 05, 2006

Simultanförmåga?

Jag har alltid velat vara en sån där människa som kan "ha många bollar i luften" och vara "spindeln i nätet". Tyvärr är så inte riktigt fallet. För det mesta blir jag lite småstressad om jag måste koncentrera mig på fler än en sak i taget.
I dag försökte jag t ex städa, steka svamp och tala i telefon samtidigt, men resultatet blev att jag brände svampen och tappade telefonen i golvet med en duns (sorry, Heidi).
Men vid åtminstone ett tillfälle har jag varit simultanförmågans mästare och haft full kontroll, och det var när jag jobbade som diskare på El Oustau i Altea i Spanien. Då var jag i sanning en drottning. Jag styrde och ställde och organiserade och var fantastiskt duktig på vad jag gjorde. Om jag ska vara riktigt ärlig så har jag nog aldrig känt mig lika kompetent som jag gjorde den där min första sommar i Spanien. Jag pratade ingen spanska, kände nästan igen - men jag diskade (och festade) som jag aldrig gjort tidigare.
När jag kom tillbaka två år senare jobbade jag på samma restaurang som servitris. Det sög jag som. Jag tappade tallrikarna, blandade fel drinkar och spillde grejer på folk.
Nåja, jag hade i alla fall min disk-sommar.