tisdag, oktober 24, 2006

Lag för cyklister som lever farligt

Efter att för jag vet inte vilken gång i ordningen ha riskerat livet genom att cykla på Hornsgatan så tänkte jag komma med ett radikalt förslag. Hornsgatan har ju inga cykelbanor, utan i stället de lite speciella (unika?) cykelfält som finns här i Stockholm. Dessa innebär alltså att man i stället för att cykla mellan fotgängare och parkerade bilar cyklar mellan parkerade bilar och trafiken. Vilket funkar ganska bra i de flesta fall.
Åtminstone så länge folk inte dubbelparkerar. Vilket de gör. Hela tiden. Och bilisterna på Hornsgatan är bland de värsta i Stockholm på att dubbelparkera. Vilket innebär att man måste svänga ut i körfältet varje gång man kör förbi en sådan olagligt parkerat bil. Vilket är jäkligt farligt.
Mitt aningen radikala förslag är att man borde stifta en lag som gör det lagligt att rispa dubbelparkerade bilar med något skarpt föremål, förslagsvis nycklar eller kanske rentav en liten fickkniv om man skulle råka ha en sån på sig. Hårspännen och diamantringar kan också funka.
Jag är övertygad om att denna taktik skulle få slut på detta otyg med dubbelparkering illa kvickt.
Om man sen vill vara lite mer kreativ kan man kanske hitta på ett sätt för cyklister att skvätta ner bilister när det är vått på vägarna. Dessutom bör varje cykel enligt min mening omgående utrustas med en tuta. Själv har jag funderat på någon sorts skyltsystem med uppmaningar som
"Att du inte ser mig innebär inte att jag inte finns"
"Akta, jag kan gå sönder"
"Det är högerregeln som gäller, din drulle"
"Bara för att jag har hjälm är jag inte osårbar"
"Men hallåååå!"

Och innan alla ni bilförare börjar gasta om att cyklister minnsann inte följer några trafikregler och kör mot rött och är allmänt vårdslösa så vill jag bara säga att JAG VET. Men jag blir inte mindre mjuk och ni blir inte mindre hårda för det.