fredag, oktober 13, 2006

Singularisering

Är det bara som jag inbillar mig, eller har man i allt större utsträckning börjat använda singular i stället för plural när man tilltalar en grupp människor? I början var det bara nyheterna. "God kväll och välkommen till Rapport." Nog sjutton sa man väl "välkomna" tidigare? Är det här för att jag, där jag sitter ensam framför min teve, ska få en känsla av att nyhetsuppläsaren talar direkt till mig?
Och när jag flög hem från Frankfurt häromdagen så sa kabinpersonalen "välkommen till Stockholm. Hoppas att du får en trevlig vistelse här" i högtalarna. Men då är det ju ännu tydligare att man inte är ensam; man sitter ju där ihop med en massa andra människor.
Vad ska komma härnäst? Ska föreläsare börja tilltala sin publik som "du" i stället för "ni" för att var och en i salen ska känna sig speciell och utvald? För nog måste det här vara ett system som kommer från högre ort? Det måste alltså sitta någon och bestämma att "från och med nu ska alla tilltala publiken med singular". Det mest naturliga är väl ändå vara att använda plural när man vet att man riktar sig till en stor mängd människor.
Ja, tack för att du läste det här. Hoppas att du får en trevlig kväll. (Ja, just DU.)