fredag, oktober 20, 2006

Tyskt Monopol

Min bror har lite bacillskräck, så därför var det verkligen ett bevis på hur mycket han älskar mig när han vågade sig hem till mig i går kväll, trots alla baciller (eller virus, är det väl förresten? Men "virusskräck" låter konstigt) som yr omkring mig just nu. Jag hade petat i mig alvedon och överdoserat nässprej, så när han kom kände jag mig ändå ganska okej.
Kvällen hade lite av ett tyskt tema och vi lyssnade på Tyskarna från Lund och spelade mitt nyinköpta tyska Monopol från Köln. Eftersom min bror pluggar tyska och snart ska åka till Tyskland på Erasmus-utbyte så föll det på hans lott att läsa spelreglerna (hur länge sedan var det inte man senast spelade Monopol?)och chanskorten.
Allt gick väl ganska bra tills vi kom på att han översatte "ziehen" med både "få" och "ge", och dessutom verkade ha lite svårt att skilja på "rücke vor" och "rücke". Naturligtvis var detta hela orsaken till att jag förlorade så att det visslade om det. Brorsan hävdade dock att det berodde på att jag var korkad nog att köpa Vattenverket, Elverket och alla stationerna. Men jag gillar dem.
Jag har även ett australiensiskt Monopol ifall nån skulle vara sugen på lite Victoria Bitter, Kylie och Cocksucking cowboys nån kväll.