lördag, oktober 21, 2006

Svengelska

Häromkvällen var jag ute och tog ett glas vin med min kompis Oliver. Vi lärde känna varandra för många år sedan i London, och även om han sedan åtta år tillbaka bor i Sverige, och förmodligen talar bättre svenska än jag talar engelska, så pratar vi alltid engelska med varandra. Vi har liksom lärt känna varandra på engelska och då skulle det kännas märkligt att byta språk.
Vi satt i alla fall och pratade om bra ord, och Oliver hade några exempel på svenska ord som han tyckte var fantastiskt bra och helt omöjliga att översätta. Ett av dessa var "fingertoppskänsla". Enligt honom var det så bra eftersom det helt enkelt var väldigt enkelt att förstå, men trots detta svårt att förklara. När jag sa att han borde berätta det för alla som håller på och tjafsar om att svenskan är ett fattigt språk, såg han häpet på mig. "Hur kan de säga det?" sa han. "Svenskan är ju ett superbra språk."
Jag tycker fortfarande att Fredrik Lindström summerade det rätt bra när han sa: "Hur kan man kalla ett språk som har uppfunnit ord som 'hängbröstvänstern' för fattigt?"