fredag, november 10, 2006

Karens

När jag var i Amsterdam häromdan satt jag och pratade med en brittisk kollega, och då kom det fram att det inte finns några karensdagar i England. Och att engelsmän får ut 100 % av lönen när de är sjuka. Vanliga människor har alltså råd att stanna hemma från jobbet när de inte mår bra. Ibland blir man lite Sverigeblind och tycker att när det gäller socialt skyddsnät och välfärdsfrågor så är allt mycket bättre i Sverige än i andra länder i västvärlden, men det är verkligen en sanning med modifikation. Visst har vi vissa saker som är väldigt bra och nästan helt unika för Sverige, som t ex vår föräldraförsäkring, men andra saker är faktiskt sämre. T ex är det gratis att gå till läkare i England, Spanien och Australien (vilket råkar vara de tre länder förutom Sverige som jag har besökt en läkare i).
Min syster är barnsjuksköterska och just nu har hon en nattjänst. Om hon är sjuk och stannar hemma en natt så innebär det att hon förlorar 10 % av sin inkomst den månaden. Vilket är ganska avgörande när man som anställd inom vården inte tjänar särskilt mycket. Och är jag den enda som tycker att det verkar helt absurt att sjuksköterskor av ekonomiska skäl ska gå till jobbet trots att de är sjuka – för att arbeta med andra sjuka människor? Detsamma gäller livsmedelsindustrin där i alla fall jag vill vara säker på att de som lagar den mat jag köper inte står och snorar och hostar i den.
Men det här gäller ju egentligen över lag. Om jag går till jobbet när jag är sjuk så finns ju risken att jag smittar mina arbetskamrater – vilket i slutändan borde betyda en högre kostnad både för arbetsgivaren och samhället i stort. Och visst ligger det i arbetsgivarens intresse att arbetarna håller sig friska. Precis som på företaget jag jobbar på finns det många andra som betalar sina anställdas influensavaccinationer för att undvika sjukfrånvaro.
Bort med karensdagen! 100 % i lön även vid sjukfrånvaro! Låt inte alla betala för den lilla grupp som fuskar! Skapa ett samhälle som utgår från att människor är ärliga!
Om kollektiv bestraffning inte får utövas i skolan, varför är det då okej i samhället i övrigt?