onsdag, januari 09, 2008

Isabellagult och bloody marys

Jag sitter och skriver ett författarporträtt om Philippa Gregory, författare till boken "Den första hustrun" som vi ska ha med i nästa volym av Det Bästas Bokval. Boken handlar om Katarina av Aragonien, infantan som gifte sig först med den engelske tronarvingen Arthur, och som när denne dog benfast hävdade att hon var oskuld och på så sätt fick möjlighet att gifta om sig med Arthurs bror Henrik (då det inte var okej att bli buksvåger med sin bror). Men det var ju som bekant ingen höjdare att vara fru till Henrik VIII. Hur som helst, Katarinas föräldrar var ju Los Reyes Católicos, Ferdinand av Aragonien och Isabella av Kastilien, och när jag skrev Isabellas namn så tänkte jag på uttrycket isabellagult och så försökte jag komma ihåg vilken drottning det var som vägrade att byta underbyxor förrän de vann kriget och därav gav namn åt färgen isabellagult. Kan det ha varit Isabella av Kastilien? Och mycket riktigt, när jag tittar i NE så finns ordet med, visserligen inte "isabellagult", men väl "isabellafärg". Och enligt myten var det så att Isabella lovade att inte byta linne förrän Granada var intaget, och eftersom det ju tog ett bra tag så hann linnet bli missfärgat. Men nog tycker jag att mitt minne av att det var underbyxor hon inte skulle byta är snäppet roligare – och lite mer av en uppoffring. Men jag vet inte ens om de hade underbyxor på den tiden.
Katarina fick ju sedermera också en dotter med Henrik VIII (och hade det blivit en son så hade det förmodligen inte blivit så många fruar för lille Henke), som under fem år regerade i England under namnet Maria I. Eller Maria den blodiga (Bloody Mary) som hon också kallades på grund av sin förkärlek för att bränna protestanter som kättare. Och därifrån kommer namnet på en gammal favoritcocktail som fått lite av en renässans i mitt liv den senaste tiden!