lördag, augusti 23, 2008

Sensommarpyssel

Jag hade tänkt skriva om min och Maries underbara vecka i fjällen, men jag tänkte att jag i stället skulle skriva om den på min engelska blogg eftersom jag där även publicerar bilder. Detsamma gäller nog kräftskivan som blev invigningen av mitt lusthus - som jag för övrigt fortfarande är mycket förälskad i.
Jag kom upp till Bäckhem i går och i dag har jag varit på loppis i Hällefors, plockat lingon, murat eldstad och fällt träd till min nya bakkåta. I morgon sätter kåtbygget igång, och med lite tur kan jag baka bröd i den nästa gång jag kommer hit, men vi får väl se hur det går.
Lite tråkigt är att de avverkat en del skog här i närheten. Förra helgen upptäckte jag till min förskräckelse att de huggit ner hela mig fina svampskog ovanför huset och i dag hade de gjort ett stort kalhygge av vägen till mitt bästa lingonställe. Jag är dock lite osäker på om det var kalhygget som var orsaken till att det knappt fanns några lingon alls. Svamp kan ju vara så där känslig - om de avverkat i närheten så kan dem bara försvinna.
Det är viss bastuvarning här inne eftersom jag eldat lite för mycket (och inte blir det bättre av att jag har min varma laptop i knäet), men fördelen med den här tiden på året är att man kan öppnat dörren ett tag eftersom det inte finns så mycket insekter.