tisdag, juli 22, 2008

Sommar, sommar, sommar

Mörkret har fallit och jag har precis kommit tillbaka efter grillning och nakenbad nere på Stora Essingens strand. Tänk att jag gång på gång glömmer hur lyxigt det är att bo så här fint i Stockholm ... En alldeles eget litet fint grönt rum med en underbar utsikt över Äppelviken finns här alldeles i närheten, och där kan man faktiskt bada naken utan att det stör någon. Båtarna som åker förbi åker för fort för att hinna se något, och förutom svallvågorna som detta medför så är det ju alldeles vansinnigt fantastiskt härligt.
Nu sitter jag här på balkongen och känner mig lite sorgsen över att sommaren försvinner alldeles för fort, samtidigt som jag intalar mig själv att den inte skulle vara så fin om den inte var så kort, och därför så dyrbar. Egentligen är "precious" ordet jag letar efter, men det finns inte riktigt någon bra översättning på det på svenska.
Lars Demian spelar på stereon och det känns helt okej trots att jag missade "Morden i Midsomer". "Morden i Midsomer är hur som helst lite för komplicerat för att jag verkligen ska kunna uppskatta det. Jag orkar inte riktigt hålla reda på alla dessa människor och deras komplicerade förhållanden till och med varandra när jag sitter hemma och bara vill slappna av. En bra sommardeckare för mig är något man kan titta på samtidigt som man virkar eller plockar med en massa småpryttlar som man inte hunnit plocka med de senaste veckorna. Fär tllfället känns min lägenhet som en enda avlastningszon, där jag bara kastar ut saker ur väskor på väg från det ena stället till det andra. På torsdag blir det Bäckhem igen, och mer lustfylld lusthusmålning, och väderfolket lovar stora strålande solar över hela Sverige.
Nu säger jag god natt och hoppas på ännu en vacker sommardag i morgon när det blir Lars Demian, Dan Viktor och Johan Johansson på Kulturhusets takterrass.