måndag, juli 07, 2008

Stadra sommarscen

Föreställ dig att du sitter i ett torp mitt ute i skogen. Du har två mil till närmaste affär och tre mil till närmaste systembolag, Men närmaste teaterscen, den finns på promenadavstånd.
Ja, så underligt ligger det faktiskt till här i Stadra. Mitt torp Bäckhem tillhörde förr i tiden gården Stadra, och nu för tiden kan man, tack vare eldsjälen Magnus Wetterholm, se professionell teater i Stadra gårds gamla ladugård. I år spelas den nyskrivna pjäsen "Kungens komediant" (skriven av Ylva Eggehorn), baserad på Agneta Pleijels roman med samma namn. Den är regisserad av Marika Lagercrantz och handlar om Gustav III och den kunglige komedianten Lars Hjortsberg, vän till Bellman och monarkens favorit och narr. Nivån på skådespeleriet är hög över lag, men framför allt är Rune Jacobsson som Lars Hjortberg alldeles strålande. Och scenografin och kostymen är väl anpassad för en liten scen där publiken kommer så nära att man till och med kan se den kungliga emblemet på kungens skor. Det är sådana där små detaljer som gör att jag ifrågasätter min vana att se teater på stora scener. Det är ju så här det ska vara, och jag njuter av att kunna se minsta skiftning i skådespelarnas minspel.
För den som har lust att komma till Stadra för att se pjäsen så finns det alltid en säng ledig i Bäckhem - vare sig jag är där eller inte. Och om man befinner sig i krokarna bör man absolut se den. Tänk att kunna se teater av lika hög klass som de mest populära föreställningarna på Stockholms stadsteater eller Dramaten mitt i de djupa Bergslagsskogarna! Dessutom är det kändistätt: Carl-Jan Granqvist, som för övrigt haft mer än bara ett finger med i spelet vad det gäller restaureringen av Stadra gård) satt alldeles bakom mig :-)
Föreställningen spelas onsdag till söndag och biljetter kan man köpa genom att ringa eller mejla Noras turistbyrå (0587- 811 20 eller nora.turistbyrå@nora.se).