fredag, augusti 11, 2006

Sluta bomba i stället för att ta min nagelsax

Medan Libanon bombas sönder och samman och ytterligare draksådd sås i en redan oerhört drabbad del av världen så avslöjas, och förhindras, ännu en terrorattack i London. Denna gång skulle flytande sprängmedel smugglas ombord på en mängd olika flygplan för att sedan sprängas i luften. Genast förbjuder man att vätska eller "geléliknande" substanser medförs på plan. Gäller det även spriten? Eller kommer man att ha krav på att flaskor är plomberade? För det kan väl inte vara nån match att mixtra med en plomberad flaska ...? Spriten, och framför allt de glasflaskor den vanligtvis förvaras i, har man ju aldrig ifrågasatt tidigare. Trots att jag upprepade gånger har fått skiljas från en kvarglömd nagelsax i handbagaget - ja, en gång till och med från en pincett - så är det aldrig någon som har ifrågasatt min taxfree. Och om jag ju skulle få för mig att hota någon till livet på ett flygplan så är jag ganska övertygad om att det skulle vara betydligt mer effektivt att använda en sönderslagen glasflaska än en nagelsax. And if there's a will, there's a way ...
Men eftersom världen inte verkar prioritera en långsiktig lösning på terrorproblemet (dvs försöka ta itu med alla de orättvisor som är grogrund för terrorism) så fortsätter man att spionera och kontrollera och förbjuda och förhöra och kränka.
I stället blir det förbud mot nagelsaxar, flaskor, gafflar, batterier, mp3-spelare, kulspetspennor och snäckor som blir vägen till en tryggare värld.