måndag, juli 17, 2006

Tusen demonstranter

Medan Israel använder sina starka militära resurser till att bomba Libanon, med ett ganska betydande antal civila libanesiska offer som följd, så samlas tusen personer i Tel Aviv för att demonstrera för fred. Låter inte det väldigt lite? Jag har fått för mig att fredsförespråkarna är ganska många, om än inte i majoritet, i Israel - och särskilt i Tel Aviv.
Jag har ganska länge haft som regel att försöka undvika att se på nyheter sent om kvällarna. Jag orkar helt enkelt inte riktigt bearbeta allt hemskt som sker i världen när jag sitter ensam hemma i min lägenhet om kvällen. Och just nu knyter det sig extra mycket i magen med tanke på allt fruktansvärt som sker i Mellanöstern. Om det är någon som vill läsa en fantastiskt bra skildring om Palestina/Israel-konflikten så vill jag varmt rekommendera en bok av en vän till mig: "En fattig familjs hem tar bara fem minuter att riva" av Pernilla Ahlsén. Den som vill veta mer om boken, eller bara läsa en blogg av en smart feminist och fredsaktivist, kan gå in på Pernillas hemsida på länken till höger.
Så länge det finns människor som Aya så finns det hopp.