onsdag, augusti 30, 2006

För fort?

Jag är ganska laglydig av mig. Särskilt när det handlar om säkerhet. Jag cyklar inte mot rött (vilket ibland får mig att känna mig rätt idiotisk när jag står där och väntar vid ett av de där inte alltför sällan förekommande trafikljusen som inte reagerar på cyklar ...), jag indikerar med armen att jag ska svänga och jag stannar vid övergångsställen. Jag tycker helt enkelt att vissa lagar och regler finns det liksom ingen poäng med att inte lyda; de finns till av en anledning.
Jag har ju inget körkort och eftersom jag inte är nån Lance Armstrong direkt så är det inte så svårt att hålla mig till hastighetsbegränsningarna.
Saken är den att jag skulle hålla fartgränserna även om jag körde bil, och det skulle jag vara ganska ensam om. Av någon anledning så är det en trafikregel som nästan alla tycker att det är okej att man bryter mot. Som om det har suttit nån typ och satt de där gränserna bara för att jävlas med en. Om man ber någon rättfärdiga att de kör för fort så får man höra en mängd olika bortförklaringar.
"Ingen annan håller fartgränserna."
"Gränserna är mer för ovana förare, är man en van förare kan man köra säkert på högre hastigheter."
"På autobahn har de inga hastighetsbegränsningar."
"Vem fan kör 50 över Västerbron?"
"Det är miljövänligare att köra fort."
Det fascinerande är att det har blivit just hastighetsbegränsningarna som det är okej att bryta mot. Försök t ex att byta ut "fortkörning" mot rattonykterhet i några av sammanhangen ovan och se hur det känns. Mycket få skulle väl rättfärdiga rattonykterhet eller rattfylla genom att säga att det är okej att bryta lite mot reglerna - särskilt om man är en van bilförare. Och ingen skulle tycka att jag vore konstig om jag inte ville åka med nån som druckit lite för mycket, men om jag ber folk att sänka farten så skrattar folk och tror att man skämtar.

Dessutom måste jag säga att jag tycker att alla kommersiella tjänster med att varna bilförare (via sms och mejl och allt vad det är för nåt) för fartkontroller är rent kriminella. Det är ju detsamma som att säga: "Kör gärna för fort, men åk inte fast." Det gäller också tidningar som publicerar vilka hastighetskameror som är attrapper och vilka som är riktiga. Om man snor ett tuggummi är man en tjuv, men åker man för fort ska man absolut inte känna sig som en brottsling. Tänk om man hade sms-tjänster där de varnade för butikskontrollanter så att alla snattare kunde hålla sig undan från just de affärerna just den dagen!

Såvitt jag förstår så visar alla undersökningar på att om man sänker farten minskar olyckorna. Behöver man nåt bättre skäl än så till att hålla hastighetsbegränsningarna?