måndag, april 28, 2008

Stämma och vårsol

Ännu en stämmohelg med Författarförbundet är till ända. Min första stämmohelg var för två år sedan och jag blev alldeles vettskrämd. Jag hade aldrig varit på en stämma av något slag tidigare (tror jag) och stämningen var hätsk. De olika lägren skrek och bråkade och med varandra och jag satt hopkrupen i ett hörn och fascinerades över att vuxna människor kunde vara så elaka och brutala mot varandra. Förra årets stämma var bättre och årets stämma var rentav trevligt, förutom ett litet störande inslag. Men framför allt bjöd festen efter stämman än en gång på trevligt sällskap och dans och jag dansade som jag aldrig dansat förr till Emigrantorkestern i mina underbara röda träskor.
I dag satt jag och svettades över min deklaration som ju ska vara inlämnad på måndag. Efter några år som egen företagare har jag lärt mig hur man fyller i denna förhatliga N1-blankett ... och nu har de satarna gått och ändrat alltihop och nu ska jag helt plötsligt tydligen fylla i en NE-blankett samt en momsredovisning. Jag vill inte! Jag skulle vilja totalvägra, men eftersom jag är vuxen och inser vad konsekvenserna skulle bli så sitter jag ändå snällt och räknar och försöker förstå trots att jag ABSOLUT INTE VILL. I elfte timmen försökte jag få tag på en revisor, men inte fanns det nån som hade tid för mig, inte ... I morgon ska jag göra ett sista försök och jag har en känsla av att jag inte kommer att kunna undvika en timmes telefonkö till skatteverket. Suck.
Men på onsdag åker jag till Bäckhem och är där HELA torsdag, HELA fredag och HELA lördag. Och det ska bli en lisa för själen. Och kanske börjar jag rentav gräva lite på platsen där jag har tänkt ställa mitt nya lusthus :-)
I kväll har jag haft picknick med Pernilla och känt vårens mjuka solstrålar värma mitt ansikte i Tantolunden och Högalidsparken. Och det var inte så illa det heller.