torsdag, april 10, 2008

Stilfull i Peking

Man kan säga många olika saker om mig, men stilfull och trendig är knappast en av dem. Vilket jag fick både med- och motsagt under min resa till andra sidan världen nu i mars.
När jag stod och väntade på en kompis i Hou Hai i Peking kom det fram två tjejer och sa att de tyckte att jag var "stylish" och att de ville ta en bild på mig till en modetidning. Jag blev alldeles konfys och stammade fram ett "visst". Nämnas bör också att jag hade på mig en Fjällrävenjacka och en stor sjal och lila tajts ihop med gröna Converse och kände mig precis lika oglammig som vanligt. Om det är stilfullt i Peking så kanske jag borde åka dit oftare. Men det grämer mig att jag förmodligen aldrig kommer att få se den där bilden på mig i en kinesisk modetidning ... Det hade varit nåt, det!
Någon vecka senare, när jag satt med mina gamla vänner i Sydney och tittade på bilder från Kairo 1996 - där vi alla lärde känna varandra - så satt vi och skrattade lite åt nittiotalskläderna folk hade på sig, och då sa Danielle: "Men, Moa, du har ju precis samma kläder på dig nu som för tolv år sedan. Men du är ju inte så trendig förstås." Och det stämmer väl. Visst är jag lite helare och renare och mer konservativ av mig i dag, men jag har ändå mer eller mindre samma stil. Tänk att det skulle komma en dag när man insåg att det finns en hel del positivt med att vara oerhört otrendig :-)