måndag, november 20, 2006

Den röda kalendern

Jag har letat efter en ny kalender ett tag nu. I flera år har jag haft en sån där vanlig blå lädersak som fyllt sitt syfte men inte mycket mer. I år ville jag ha nåt extra; jag visste inte riktigt vad, men nåt utöver det vanliga.
Och igår hittade jag den. På Åhléns av alla ställen. Det är en filofax i rött läder med ett elastiskt band som håller den stängd. Den är stor och härlig och det finns plats för plastkort och grejer. Och den har en världskarta. Men det allra bästa med den är att den öppbar och stänger sig så fint. Ni vet hur det brukar vara med alla saker med lösa blad i - pärmar, adressböcker och kalendrar - ifall man inte för över alla blad på en sida innan man stänger den så ligger de inte ihop ordentligt. Men det gör den här kalendern. Jag tittar på den, jag luktar på den, jag fyller i födelsedagar och andra viktiga saker. Jag blir glad när jag ser den.
Tänk att man kan blir så löjligt glad över nåt så litet.