söndag, februari 03, 2008

US immigration

Första gången jag åkte till USA, i april förra året, var jag faktiskt lite nervös för att de av någon anledning inte skulle släppa in mig i landet. Jag har i och för sig aldrig blivit fälld, eller ens anklagad, för det allra minsta lilla brott, men med tanke på hur galna de verkar vara där borta i dessa dagar så tyckte jag ändå att det kunna finnas anledning att vara lite orolig. Tänk on CIA har varit och fotat på någon demonstration jag deltagit i mot USA:s absurda krig mot Irak eller Afghanistan, eller om de snappat upp något av de där mejlen när jag på ren djävulskap skrivit "Afghanistan" och "massförstörelsevapen" bara för att de där som sitter och kollar alla mejl skulle få nåt att göra. Men några amerikanska flaggor har jag i alla fall aldrig bränt (däremot har jag bränt ett plakat med en bild på Örebropolitikern Erik Johansson, och dessutom hamnat på både Örebrokurirens och Nerikes Allehandas förstasida med facklan mot plakatet, men det är en annan historia, och knappast något CIA skulle vara särskilt intresserade av).
Men både denna och förra gången gled jag genom immigration lätt som en plätt. Även om det är svårt att inte svettas och se skyldig ut när de tar ens fingeravtryck och scannar av ögat ...

Nu tyckte jag dock att mitt jobb på Reader's Digest, ett av de mest amerikanska företagen i världen, borde ge mig ett Get Out Of Jail Free-card, men man vet ju aldrig.
När man åker till USA som svensk behöver man inget visum, men man måste däremot fylla i ett Visa Waiver card och där ställer de de mest märkliga frågor ...


Om det nu skulle vara så att man faktiskt har deltagit i folkmord, varit spion eller har för avsikt att begå brott i USA, inte sjutton skulle man vara så korkad att man berättade det ... Eller?

Jag undrade dock lite över vad de menar med "immoral activities" ... För sådana kan ju faktiskt vara ganska trevliga ibland ;-)