fredag, november 02, 2007

För tolv år sedan

För exakt tolv år sedan i dag vinkade jag bakfull av min mamma och syster på Arlanda och flög till Tel Aviv för vidare transport till kibbutz Merhavia utanför Afula. Jag var nitton år och precis i startgroparna för att börja leva det där livet som man gått och väntat på och längtat efter under tolv långa år i skolan. Äntligen frihet. Det tog nio månader innan jag åter satte foten på svenska mark, och fyra år innan jag flyttade hem till Sverige igen. Och jag kommer aldrig glömma den där första resan som blev början på så mycket: det första steget in i en tid i mitt liv som i mångt och mycket formade mig till den jag är i dag.
Den andra november 1995 var två och en halv månad före min tjugonde födelsedag, två dagar innan Rabin blev skjuten, nio år innan jag fick mitt första fasta jobb.