måndag, februari 26, 2007

Jaså, har du Windows Vista?

Ja, nu har jag köpt en ny dator. Den är inte särskilt fräck (den har inte ens Windows Vista Home Premium utan endast och enbart Windows Vista Home Basic), men den är ny och fin och den är min.
Och så kommer man hem och sätter ihop den, sätter på den, väntar på att den ska installeras och uppdateras och gud vet vad, och sen ska jag flytta över mitt pc-kort med det trådlösa internätet till nya datorn. Och eftersom ingenting nånsin får vara för enkelt så funkar det naturligtvis inte.
Jag slår numret till Telia. I stället för att knappa in vilken avdelning man vill till så hade de infört en sån där röststyrd tjänst när man sitter och pratar med en datoriserad röst som uppenbarligen inte har den blekaste vad den snackar om. Jag försöker säga att jag vill ha hjälp med trådlöst internet (vilket är vad det står på boxen jag fick pc-kortet i) och då skickar rösten mig till Bredband. Där kräver den telefonnumret ärendet gäller, vilket den får och upprepar för mig. Men det är inte rätt, säger den. Försök igen. Vilket jag gör. Fel. Försök igen. Fel. Försök igen. Den vill uppenbarligen inte acceptera ett mobilnummer; rösten vill ha ett riktnummer. Ni har nu slagit fel nummer tre gånger. Samtalet avslutas.
Jag försöker igen. Samma sak en gång till.
Jag försöker igen men säger nu "mobil" istället för "internet". Hamnar i kö i tio minuter. Kommer naturligtvis inte till rätt avdelning och blir vidarekopplad (efter att jag på trevligast möjliga sätt avreagerat mig lite på killen som svarade). Ytterligare fem minuters väntetid. Kvinnan som svarar är förvirrad. Jaså, felmeddelandet FelRast. Nej, det har jag aldrig hört talas om tidigare. Vi hoppar omkring lite på kontrollpanelen (och jag ber om ursäkt för att jag är lite långsam, och nämner ännu en gång att det är en sprillans ny dator) men hittar ingenting. Supportkvinnan kliar sig i skallen. Vad kan det vara? Vad är fel?
Du har inte Windows Vista? frågar hon plötsligt. Jo, säger jag. Jaha, har du Windows Vista. Nej, då funkar inte vårt pc-kort. Va?!? säger jag. Nej, det funkar av nån anledning inte med Vista. Nähä, säger jag, vad gör jag då, då? Ja, de ska visst ha nåt möte nästa vecka och se om de kan lösa det. Du kan väl höra av dig då. Menar du att mitt pc-kort inte funkar och kanske inte kommer att funka med Vista? säger jag skeptiskt, inte riktigt säker på vad jag ska tro. Driver hon med mig? Nej, men Vista är ju helt nytt, säger hon, så de har inte riktigt hunnit klura ut hur det funkar än. Men det har ju funnits på marknaden i en månad, säger jag, och jag vet att företag har haft tillgång till det längre än så ... Jaha, säger hon. Men försök ringa om en vecka. Då kanske de har kommit på nåt.
Jaha, säger jag, då gör jag väl det. Jag ringer om en vecka och ser om Sveriges största teleleverantör har klurat ut hur de ska använda den nya tekniken. Eller den flera månader gamla tekniken. Ja, gör det, säger hon. Hej då.