tisdag, november 21, 2006

Pintjockt med moderater

Häromdagen fick jag ett litet flygblad i mitt brevinkast. Där stod "TILLSAMMANS GJORDE VI DET MÖJLIGA MÖJLIGT. Nu är vi snart 50 procent moderater på våra öar!" Det var ett litet informationsblad från Essingemoderaterna som upplyste mig om att jag bor i värsta moderatfästet. Nu förstår jag varför det alltid är så svårt att få tag på de valsedlar man vill ha på valdan: eftersom nästan 70 procent här röstar borgerligt. Och jag som alltid har tyckt att Stora Essingen är trevlig och blandat: här finns ju både villor och bostadsrätter och hyresrätter. Men utan att vilja verka fördomsfull så gissar jag på att hyresgästerna inte är i majoritet.
Ännu intressantare (läs: mer skrämmande) blir det om man tittar på Luxbostäderna, de nybyggda före detta Elektroluxområdet (svindyrt): Där är 62,60 procent av de boende moderater, och där får borgarna mer än 80 procent av rösterna.
Nu kanske ett gammalt mysterium äntligen har fått sin förklaring ... Jag undrade alltid varför de affischer jag satte upp om demonstrationer för eller emot olika saker (mot kriget i Afghanistan och Irak, för trängselskatter, för 1:a maj, mot mäns våld mot kvinnor) alltid blev nedrivna nästan direkt. För jag anar att Essingeöarnas partisympatier kan innebära en viss ovilja mot demonstrationer i största allmänhet - om det inte gäller fastighetsskatten förstås!