torsdag, november 23, 2006

Massage

Ungefär var tredje vecka så kommer det en massör till vår arbetsplats, och så jobbar hon en hel dag med att knåda bort musarmar och stela nackar. Hon är ganska finkänslig utan att vara överdrivet pryd. Hon lägger en handdduk över brösten när hon masserar bröstmusklerna, men står kvar när man tar av sig behån för att lägga sig på bristen. Annars har jag haft ganska skilda erfarenheter av helkroppsbehandlingar. Två ytterligheter är Hasseludden och ett koreanskt bad som jag besökte i Sydney.
När jag var på Hasseludden för nåt år sen så skulle jag få en kroppsscrub. Först visades jag in i ett rum som var nästan helt beckmörkt; den enda belysningen var några värmeljus. Sedan fick jag klä av mig medan skrubbaren höll upp ett stort skynke OCH tittade bort. Sedan lyckades hon på nåt sätt få mig att ligga ner på britsen utan att ha sett så mycket som en lilltå naken hud. Och sedan började ett evinnerligt pusslande. När hon äntligen var klar var det säkert minst tio små handdukar som var och en täckte en egen liten del av min kropp. Och sedan skrubbade hon in en del i taget. Resultatet blev att det aldrig var mer än ett par kvadratdecimeter hud blottade vid ett och samma tillfälle. När vi var klara bad hon mig ligga kvar en stund och gick sedan ut medan jag tog på mig min badrock igen.
När jag var i Australien i mars så fick jag uppleva den absoluta motsatsen till Hasseluddens prydhet. Vi gick på ett koreanskt bad och hade bokat in en "helkroppsbehandling". Inget tjafsande med handdukar inne i privata rum här inte. I stället fanns det ett stort rum med åtta britsar, och där fick man lägga sig alldeles naken, först på rygg och sen på mage. Och sedan skrubbade de. Och masserade. Och smorde in. Mitt framför ögonen på alla andra som var där. Men det var ganska uppfriskande. Och jag är helt övertygad om att jag på det här sättet fick mycket mer behandling på en timme än den där gången på Hasseludden när halva tiden gick åt till att förhindra att skrubbaren såg mig naken.
Vilken behandling skulle du föredra? Hasseludden eller Sydney? Rösta här till höger!