tisdag, september 19, 2006

Gratis?

I dag ska jag åka till bokmässan i Gbg direkt efter jobbet, och eftersom det är rätt svårt att cykla med rullväska så tog jag för en gångs skull bussen. Men när jag steg på och räckte fram min tjugolapp så sa att föraren att jag inte behövde betala eftersom busschaufförernas skyddsombud efter ett rån mot en buss på Lidingö tills vidare satt stopp för all kontanthantering.
Hur man över huvud taget kan komma på tanken att råna en busschaufför är en sak (det kan ju inte direkt vara storkovan man kammar hem), men nog kan man tycka att det är ett problem att busschaufförer ska åka omkring - på natten ofta ensamma - med pengar och därmed vara en måltavla för korkade människor som är ute efter några hundringar.
Så vad kan man göra åt problemet? Om man nu kommer fram till att det inte är ekonomiskt försvarbart att fördubbla personalstyrkan och alltid ha minst två personer som jobbar på varje buss ... I Örebro försökte man lösa problemet på en mängd olika sätt. Först började man med att ta bort kontanthanteringen på bussarna, vilket innebar att alla var tvungna att ha ett kort som man laddade med pengar och sedan betalade med på bussarna. Men då uppstod det naturligtvis situationer när nån stod ute i Hovsta och ville hem till stan, men alla affärer där man kunde ladda kortet med pengar var stängda. Vad skulle man göra då? Låta dem stå kvar där tills affärerna öppnade? Så den idén skrotades och man försökte sig på en ny och djärv metod: nolltaxa. Det skulle helt enkelt bli gratis att åka buss på nätterna.
Men några månader senare fick man avbryta försöket eftersom busschaufförerna klagade. Bussarna hade blivit till ungdomsgårdar där stans unga helt enkelt åkte varv efter varv runt stan och hängde. Den allmänna uppfattningen tycktes sdå vara att folk inte värdesatte saker de inte betalade för. Är det verkligen så? Kan vi inte ta hand om och ta hänsyn till saker som är gratis? Allemansrätten har ju fungerat ganska bra. Och inte är det mer bråk på gratiskonserter än på dem man får betala för. Eller?
Jag tror att man måste ge sådana försök som det i Örebro tid, och jag tror fortfarande på nolltaxa vad det gäller lokaltrafiken. Jag är övertygad om att det är ett av de bästa sätten att få folk att lämna bilen hemma. Och om man fixar schysta ställen där ungdomar kan vara så kanske de inte hänger på bussen ... (för seriöst, det kanske känns häftigt första gången, men väl knappast i längden).
Trängselskatter: JA!
Gratis lokaltrafik: JA!